Jak jsou na tom české firmy s konkurenceschopností na mezinárodním trhu? Požádali jsme tři zkušené podnikatele, aby se společně nad touto otázkou zamysleli. Jejich úvahy vám přinášíme na následujících řádcích.
Prvním z nich byl #PetrHlavatý, zakládající partner skupiny #HPCG, která poskytuje poradenství v řízení podniku. „Setkáváme se s klienty, kteří mají skvělý produkt, ale chybí jim potřebná dávka sebevědomí, aby jej uměli prodat na takové úrovni, jakou si zaslouží. Zejména v mezinárodním srovnání je ten rozdíl markantní,“ uvedl.
Tak je to ale v pořádku: „Společně zapracujeme na obchodně marketingové strategii a výsledky se pak po uvedení produktu na trh okamžitě projeví,“ dodal Hlavatý s tím, že roste počet klientů, kteří si raději přijdou pro radu odborníka předem, než aby pak splakali nad výdělkem. To, že se obecně schopnost český podnikatelů prosadit se v zahraničí zlepšuje, potvrdil i #RostislavVocilka, CEO #FlowmonNetworks.
„Čeští podnikatelé jsou sebevědomější, odpadá jazyková bariéra a s rostoucí informační propojeností světa už také není tak těžké najít například partnery na daném trhu nebo oslovit zákazníky,“ řekl ředitel společnosti, které se jako jedné z mála evropských firem podařilo uspět i v technologicky velmi náročném Japonsku. „Trvalo to dva roky, ale investice se vyplatila,“ dodal s tím, že je důležité umět vyvážit technologicky vývojové a obchodní aktivity.
Jen skvělý produkt totiž často nestačí. Je potřeba mít také promyšlený obchodní model, systém podpory zákazníků a mnohdy i trpělivost.
Jen skvělý produkt totiž často nestačí. Je potřeba mít také promyšlený obchodní model, systém podpory zákazníků a mnohdy i trpělivost. Majitel společnosti #Moira #MarioVlček k tomu doplnil: „Rozhodující veličinou všude na světě je tvořivá, efektivní a pak tvrdá práce na čemsi, čemu ostatní ještě příliš neporozuměli.“
Prostředky podle něj tvořivý člověk najde cestou, pouze v bohatých zemích může být ta cesta kratší. Mario Vlček si nemyslí si, že by zrovna české firmy měly větší potíže s uplatněním na cizích trzích, než firmy odjinud. „Úspěch našich lidí a firem v zahraničí se navlas podobá jiným úspěšným lidem a firmám v zahraničí,“ uzavřel.
댓글