Přestože možná výrazy jako Ekonomika 4.0, Marketing 4.0 nebo jakékoli jiné s přívlastkem 4.0, považujete jen za buzzwords nebo snahu o to být trendy, průzkumy hovoří jasně. Digitalizace je v plném proudu a firmy intenzivně transformují své podnikání na nové podmínky. Aktuální situaci shrnují následující řádky.
Asociace malých a středních podniků ČR si nechala zpracovat průzkum na téma Řemeslo 4.0, které je součástí jejího projektu Rok digitálního podnikání 2019. Z šetření sice vyplynulo, že 5 z 10 dotázaných si není schopno spojit pojem digitální řemeslo s žádnou konkrétní činností. Avšak 7 z 10 podnikatelských subjektů dále uvedlo, že využívá moderní technologie v rámci své činnosti, přičemž mezi
ty nejvyužívanější patří internet věcí, online marketing a cloudové služby. Využívání pokročilých technologií je nejčastější u exportních firem.
Nejvyužívanějšími nástroji online propagace mezi českými podnikateli jsou webové stránky, e-mailing a sociální média. Nejvyužívanějším sociálním médiem je s velkým náskokem Facebook (využívá jej 75 % podnikatelských subjektů). Zdroj: AMSP ČR
Na téma využívání online technologií pro podnikání se asociace podrobněji zaměřila v samostatné anketě. V ní 9 z 10 podniků souhlasilo, že digitální kompetence jsou důležité pro růst firmy. Přitom jen 48 % subjektů se podle svých slov orientuje v problematice digitálních znalostí výborně nebo velmi dobře. O to větší význam jí připisují v náborovém procesu, když 70 % respondentů uvedlo, že digitální znalosti představují jednu z klíčových předností vhodného uchazeče.
Globální pohled na digitální transformaci poskytl rozsáhlý průzkum společnosti Red Hat, která je celosvětovým dodavatelem technologických řešení. Zúčastnilo se jej přes
400 firem z 51 zemí po celém světě.
Výsledky ukázaly, že počet firem, které intenzivně pracují na digitální transformaci svého podnikání se oproti šetření z loňska téměř zdvojnásobil. 35 % dotázaných firem hledá nové obchodní modely a chystá se uvést nové digitální produkty a služby. Naopak podíl společností, které digitální transformaci neplánují poklesl meziročně z 32 na pouhých 14 %.
Hlavními prioritami firem podle Red Hat jsou automatizace provozu IT, cloudová řešení a kybernetická bezpečnost. V následujících 12-24 měsících se do nových
technologických řešení chystají investovat skoro polovinu svého rozpočtu na IT.
Také finalistů ocenění Český Goodwill jsme se zeptali, zda si myslí, že je jejich firma připravena obstát v podmínkách ekonomiky 4.0? Odpověď naprosté většiny z dotázaných zněla ano, přičemž ekonomiku 4.0 převážně vnímají jako příležitost.
„Příležitost nahradit pomalé neefektivní procesy a vlastně i lidi automatizovanými produktivními technologiemi. Zejména v dnešní době, kdy jsou lidské zdroje velmi drahým a nedostatkovým zbožím, má tento trend, podle mého názoru, přímo klíčový význam,"
uvedl Petr Mohelník, ředitel společnosti Ferrit, která je globálním dodavatelem důlních řešení.
Stejný názor vyjádřil také Petr Holubec, tiskový mluvčí Pražské energetiky, která se podle dostupných možností na nové podmínky už připravuje.
„Již dnes v energetice pracujeme s pomocí různých aplikací, datových toků bezobslužných systémů a rozhodně se to bude rozšiřovat a prohlubovat. Nelze v této oblasti jen na chvíli zaváhat, to by určitě konkurence v tak silném prostředí jako je energetika, využila…,“ vysvětlil Holubec.
Ekonomiku 4.0 za samozřejmost a za příležitost pro rychlejší růst považuje také zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková:
„Zásilkovna je velmi mladá firma, vstoupili jsme teprve do devátého roku své existence. Každopádně se velmi intenzivně věnujeme inovacím, novým technologiím, robotizaci a automatizaci procesů.“
Na závěr nezbývá než položit otázku: „Jak je na tom vaše firma?“ A odpovědí na ní se začít vážně zaobírat.
Zdroj: Magazín KPCG
Commentaires